اسید اوریک، فواید، عوارض، درمان خانگی میزان بالای آن و نکات مهم
نوشته شده توسط : مبیناکاظمی

در این مطلب با کمک تحقیقات جدید پزشکی از مجلات معتبر در سرتاسر دنیا، شما را با اسید اوریک، مقدار نرمال آن، فواید آن در بدن و همه نکات ضروری که باید بدانید آشنا میکنیم.

هایپراوریسمی (اسید اوریک بالا) چیست؟

هایپراوریسمی اسید اوریک بیش از حد در خون است. اسید اوریک از کبد عبور می کند و وارد جریان خون می شود. بیشتر آن از طریق ادرار دفع می شود (از بدن شما خارج می شود) یا از میان روده تان عبور می کند تا به سطح نرمال برسد.

سطح اسید اوریک نرمال ۲٫۴ – ۶٫۰ میلی گرم یا دسی لیتر (زن) و ۳٫۴-۷٫۰ میلی گرم یا دسی لیتر (مرد) است. سطح نرمال آن از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر متفاوت خواهد بود.

پورین برای سطح اسید اوریک خون مهم است. پورین ها حاوی ترکیبات نیتروژن هستند که درون سلول های بدن ساخته می شوند (درونی) و یا خارج از بدن از مواد غذایی حاوی پورین (خارجی) تشکیل می گردند. پورین در اسید اوریک تجزیه می شود. افزایش سطح اسید اوریک به علت بیش از حد بودن پورین ها ممکن است در بافت های تان انباشته و باعث تشکیل کریستال ها می شوند که احتمال دارد سطح اسید اوریک در خون را بالا ببرد.

تشکیل اسید اوریک ممکن است زمانی رخ دهد که سطح اسید اوریک خون بالاتر از ۷ میلی گرم یا دسی لیتر باشد. در این حالت مشکلاتی مانند سنگ کلیه و نقرس (تجمع کریستال های اسید اوریک در مفاصل، به ویژه در انگشتان دست و پا) رخ می دهد.

علل هایپراوریسمی چیست؟

علل سطح اسید اوریک بالا (هایپراوریسمی) می تواند اولیه باشد (افزایش میزان اسید اوریک ناشی از پورین) و ثانویه (بالا بودن مقدار اسید اوریک به علت وضعیت یا بیماری دیگر). گاهی بدن اسید اوریک بیشتر از آنچه دفع می کند تولید می نماید.

علل سطوح اسید اوریک بالا:

هایپراوریسمی اولیه

  • افزایش تولید اسید اوریک از پورین
  • کلیه های نمی توانند اسید اوریک خون را دفع کنند و در نتیجه سطح آن بالا می رود.

هایپراوریسمی ثانویه

  • برخی از سرطان ها، یا عوامل شیمی درمانی، ممکن است موجب افزایش سرعت مرگ سلولی شود که معمولا به علت شیمی درمانی است؛ اما قبل از شیمی درمانی، سطح اسید اوریک احتمال دارد بالا برود.
  • پس از شیمی درمانی، اغلب تخریب سلولی به صورت سریع و سندروم تحلیل تومور ممکن است رخ دهد. شما در معرض خطر سندروم تحلیل تومور قرار می گیرید اگر برای نوع خاصی از لوسمی، لنفوم یا میلوما چندگانه شیمی درمانی می شوید.
  • بیماری کلیه – باعث می شود نتوانید اسید اوریک را از بدن تان پاک کنید، بنابراین موجب هایپراوریسمی می شود.

ادامه مطلب لینک زیر:

اسید اوریک، فواید، عوارض، درمان خانگی میزان بالای آن و نکات مهم





:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 آبان 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: